مجله تکین مال

مجله تکین مال

مجله تکین مال

مجله تکین مال

درباره برنج شمال

درباره برنج شمال

این مطلب اختصاص دارد به برنج شمال و دانستنی های که حتما در خرید برنج و انتخاب نوع برنج به شما کمک خواهد کرد. ابتدا باید خدمت شما عرض کنم که برنج فقط در استان های شمالی کاشته نمی شود و در برخی از استان های جنوبی و همچنین بخش های از اصفهان و شیراز نیز کاشته می شود. و در ایران طبق آمار در ۱۷ استان برنج نیز کاشت می شود. اما تولید عمده آن در استان های شمالی ایران می باشد که ۷۰ درصد از برنج مورد نیاز کشورمان ایران را تامین می کند. و همانطور که می دانید برنج انواع مختلفی دارد و تا کنون محققین حوزه کشاورزی ۱۵۰ نوع آن را شناسایی کردند که ما در اینجا مهم ترین آن ها را که در شمال کشور کاشت می شود را بررسی می کنیم.

برنج صدری

از گونه های مرغوب برنج ایرانی است، برنج صدری از بهترین و مرغوبترین ارقام کیفی برنج بومی یا محلی کشور بوده که در استان گیلان و سایر نقاط کشور کشت می گردد. میزان پروتئین موجود در دانه برنج بالا(۸ درصد) و در آزمون مالش بین دو کف دست، چربی بخوبی قابل لمس می باشد.

یکی از ویژگی‌های برنج صدری این است که پس ازدم گذاشتن، برنج‌ها یک اندازه باشند، خوب قد بکشند و عطر خوبی هم داشته باشند اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند ملاک ما برای خرید نمونه مناسبی از برنج ایرانی باشد. درواقع برنج صدری، برنجی است که در وهله اول پوک نباشد. برای تشخیص این موضوع کافی است مقداری برنج را زیر دندانتان بجوید. اگر برنج خیلی زود زیردندانتان شکست و آسیاب شد بدانید که برنج خوبی نیست اما اگر برنج سفت بود وخیلی دیرشکست بدانید که برنج مرغوبی است. طول برنج مرغوب حدود یک‌سانتی‌متر است و رنگ روشنی دارد و بدون رگه‌های طولی و عرضی است.

برنج هاشمی

برنج هاشمی، برنج بلند دانه و خوش پختی است که ابتدا در روستایی در استان گیلان کشف شد ؛ به دست پرتوان کشاورز خلاق و باهوش ای به نام یوسف هاشمی که در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران نیز به صورت رسمی از وی تقدیر شده است. سپس به صورت گسترده تر در استان گیلان کاشته شد و پس از آن به استان های مازندران و گلستان نیز گسترش یافت. برنج هاشمی ، یکی از برنج هایی است که بیشترین سطح زیر کشت را در استان های شمالی دارا می باشد و به دلیل شکل و ساختار و پخت مناسبی که دارا می باشد، در بازار نیز طرف داران زیادی را دارا می باشد.

برنج طارم

طارم از اسم یکی از منطقه هایی در استان زنجان گرفته شده است که این نوع برنج بیشتر در آنجا کشت می شود. اما امروزه در استان های مازندران و گیلان بسیار از این نوع برنج کاشت می شود. و از نظر کمی عملکرد پایینی دارند اما از نظر کیفیت می توان گفت از کیفیت بالایی برخوردار است. به زبانی ساده نوع طارم پر محصول نیستند ولی در عوض کیفیت بالایی دارند و همچنین عطر خاصی دارد.

برنج علی کاظمی

داستان کشف برنج علی کاظمی نیز همانند برنج هاشمی است ؛ یعنی در روستایی در فومن  به دست کشاورزی با نام علی کاظمی کشف شد و پس از آن ،دردیگر نقاط استان گیلان ، طرفداران خودش را پیدا کرد. گفته شده که آب و هوا و خاک نواحی غربی استان گیلان (صومعه سرا و فومن) می طلبد که برنج علی کاظمی در این منطقه ها کاشته بشود.

برنج دم سیاه

برنج دم سیاه یکی دیگر از دسته برنج شمال محسوب می شود در  هر سه استان گیلان ، مازندران و گلستان کاشته می شود و جزو برنج های دست بالا و اعلا به حساب می آید؛ عطر زیاد و قدرتمندی دارد و رنگ سفید دانه آن ، گویی رگه بسیار نازکی از رنگ کرم روشن را دارا می باشد.

تفاوت برنج دم سیاه با برنج هاشمی این است که محصول دمسیاه در هر هکتار، کمتر از محصول هاشمی در همان هکتار است. فروشندگان برنج در شمال ایران ، سال هاست که بر روی برند “دم سیاه ” در بازار کار می کنند و آن را به عنوان یک برند برنج شهری در شهرهای شمال و به خصوص گیلان تبلیغ می نمایند.

برنج شیرودی شمال

گرچه شیرودی از برنج های میان رده و متوسط شمال است ، اما با این حال باز هم در کنار برنج های خوب شمال ، خوش درخشیده است. در طول این سال ها که ما در تولید و توزیع برنج حضور داشته ایم، یکی از گزینه های اصلی مسوولین خرید کارخانه ها ، شرکت ها یا گروه های صنعتی بزرگ، همین برنج شیرودی است؛ چرا که از برنج های پر محصول خوب و جون دار ایرانی است و هم این که قیمت مناسب تری را دارا می باشد . شیرودی ویژگی هایی دارد که برنج های خارجی را به راحتی ضربه فنی می کند و مصرف آن را در مقایسه با برنج های خارجی، دل پذیرتر می نماید

برنج های پرمحصول

برنج شمال پرمحصول برنج های خزر ، بی نام ، ندا ، حسنی ، سپیدرود، نعمت ، شفق ، فجر ، درفک ، بهار۱ ، آمل ۳ ، گیلانه و ساحل از برنج های پرمحصولی هستند که در شمال ایران ، کم و بیش کاشته می شوند. برخی از این برنج های پرمحصول، حاصل ترکیب بین دو برنج مختلف است که در موسسات تحقیقاتی برنج به دست آمده است. مثلا برنج آمل ۳ ، از فیلیپین آورده شده و برنج های ساحل و شفق، ترکیباتی از برنج باسماتی پاکستان است.

در این مطلب با چند تا از بهترین نوع های برنج شمال نیز آشنا شدید. همچنین شما برای خرید برنج درجه یک شمال لازم نیست به شمال کشور سفر کنید وب سایت یک ها آژانس بازاریابی و راهنمای خرید الکترونیکی کالاهای درجه یک است و شما با کلیک روی خرید برنج می توانید بهترین برنج های شمال را از بهترین فروشنده های برنج خریداری کنید. اصلی ترین شعار وب سایت یک ها درجه یک بودن کالا می باشد. و شما می توانید با خیال راحت و بدون صرف زمان و هزینه بیشتر از معتبر ترین برنج فروشی های شمال خریداری کنید. و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را درب منزل تحویل بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد